« Terug

Rickz Report #4 - Zitten jouw klanten eigenlijk wel op social media?

10 jan

Hoe weet je of jouw klanten op social media zitten?

KLIK en volg Spredle op 

Social media wordt door steeds meer mensen en bedrijven gebruikt, maar hoe interessant is dit eigenlijk voor jouw bedrijf? En zitten jouw klanten eigenlijk wel op social media?

Ik hoor ondernemers regelmatig zeggen: “Nee, míjn klant zitten niet op social media. Dat heeft voor mij echt geen zin!” Vaak is dat een gevoel van mensen die zelf niet echt actief zijn op social media. Ik denk hier er anders over!

Gebruik social media volgens onderzoek

Volgens het jaarlijkse onderzoek van Newcom* groeit social media nog steeds. Volgens dit Nederlandse onderzoek is WhatsApp het meest populair met zo’n 11,5 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube en Facebook. En alhoewel steeds meer jongeren onder de 20 van Facebook verschuiven naar Snapchat en Instagram, groeit Instagram in bijna alle leeftijdscategorieen.

Social media: privé of zakelijk?

Als zoveel mensen dagelijks actief zijn op social media, kun je ze ook bereiken met een zakelijke boodschap. Dus even omdenken: Jouw doelgroep zit overal en je kan ze op veel meer plekken bereiken dan je in eerste instantie zou denken en... Ook privé kan je mensen bereiken met een zakelijke boodschap!

Maar op welk social media kanaal zit mijn klant dan precies?

Mijn advies? gebruik alles! Privé zal iemand eerder Facebook of Instagram gebruiken en zakelijk eerder LinkedIn, maar dit is niet zo zwart wit. Uiteindelijk gebruiken de meeste mensen meerdere socialmedia-kanalen. De meesten hebben een ‘zakelijke kant’ en een ‘persoonlijke kant’, maar uiteindelijk blijven het dezelfde mensen.

Herken je klant

Neem bijvoorbeeld Jan: Jan is manager bij een groothandel en actief op LinkedIn. Wanneer je een connectie hebt met Jan ziet hij jouw berichten en jij die van hem. Als hij tijdens een bedrijfsevenement een foto plaatst op LinkedIn krijg jij deze te zien, maar Jan ziet ook de berichten die jij plaatst, bijvoorbeeld een bericht over een nieuwe machine die jij verkoopt. Dit is de ‘zakelijke kant’ van Jan.

Aan de andere kant houdt Jan in zijn vrije tijd van een gezellig feestje, maar dat is privé en dat zet hij natuurlijk niet op LinkedIn. Tijdens een barbeque plaatst hij een foto op Facebook en Instagram. Omdat Jan hier actief is, is hij hier ook vindbaar EN bereikbaar. Wanneer Jan ziet dat jij of jouw bedrijf ook op deze kanalen iets nuttigs of leuks te melden hebben, kan hij je hier ook gaan volgen. En verrek: dan ziet hij ook hier een bericht van de nieuwe machine voorbijkomen!

Wees niet te snel met oordelen. Soms zijn jouw klanten niet meteen herkenbaar. Als Jan op Instagram beter bekend is als ‘Gekke Jantje’ zal je hem niet meteen herkennen, maar hij herkent jou wel!

Maak dus gebruik van je netwerk door dingen te delen die interessant of leuk zijn voor je relaties. Er wordt heel veel bekeken en veel minder gereageerd of geliked, maar mensen zien jouw boodschap wel degelijk!

Weet je niet precies hoe? No problem!

CURSUS: Posten, liken, retweeten

31 januari hebben we een workshop “Posten, liken, retweeten” in Den Bosch. We bekijken dan alle ins en outs rondom social media. En Spredle Club leden hebben uiteraard gratis toegang!

›› Bekijk deze cursus 🗓

Tot Spredles!

*BRON: Social media onderzoek 2018

 TIP  Abonneer je op ons Youtube-kanaal en wij trakteren je op een wekelijkse videosnack.

Labels
- TALK / Rickz Report

« Terug