« Terug

Cut the crab!

  INTERVIEW    SAMIRA HIMMIT (REPORTER) | ODILE AARTS (PICMAKER)

Ontmoet Rob Dekker: mede-eigenaar van T2 IT detachering, oud-marinier en -onderofficier bij de landmacht, levensgenieter. Een opeenstapeling van verdiensten die niet altijd zonder slag of stoot zijn verworven. In ruil daarvoor deed hij behoorlijk wat levenservaring op. Zijn devies? Om ergens goed in te worden, moet je af durven te wijken van gebaande paden én dicht bij jezelf blijven.

Om Rob als ondernemer en leidinggevende te kunnen typeren, gaan we terug in de tijd. Wat hem als mens gevormd heeft, is zijn tijd bij Defensie. Hij begon als marinier en werkte daarna als onderofficier bij de Koninklijke Landmacht. Over deze periode vertelt hij: “Op mijn zestiende wist ik niet zo goed wat ik later wilde worden. De dienstplicht gold, dus meldde ik me bij het Korps Mariniers. Ik had geen idee waaraan ik begon. Wel wist ik dat het zwaar zou worden. Om een beeld te geven hoe bleu ik was: ik had enorme krullen en een flinke mat in mijn nek. Dat moest er natuurlijk meteen af - hop, die tondeuse erover. Ja, maar dát stond niet in de folder!”

“Ik realiseerde me al snel dat een leven zonder

vaste stek niet voor mij is weggelegd.”


Deze vuurdoop was de start van zijn opleiding tot marinier. In vier maanden tijd werd Rob mentaal afgebroken om daarna weer te worden opgebouwd. “Het was net alsof er een nieuwe chip in mijn hersenpan werd geplaatst. Daarna werd ik uitgezonden naar de Nederlandse Antillen, dat was een fantastische tijd. Toch realiseerde ik me al snel dat een leven zonder vaste stek niet voor mij was weggelegd. In elk geval niet als ik een gezin zou willen stichten. Dus besloot ik, eenmaal terug in Nederland, te solliciteren bij de Koninklijke Landmacht.

Verworven wijsheden

Als onderofficier kreeg Rob er nieuwe taken bij, zoals leidinggeven en lesgeven. Na twaalf jaar trad hij uit dienst, zonder concrete plannen over wat nu te doen. Wel had hij veel geleerd, over mensen, maar ook over zichzelf. Hij leerde dat teamwork belangrijk is. Dat het team als geheel moet functioneren omdat je alleen zo tot het beste resultaat komt. Een goed functionerend team krijg je door te beseffen dat iedereen anders is en juist dat anders zijn te bekrachtigen. Dat doe je door de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Met deze inzichten op zak besloot Rob een overstap te maken naar het bedrijfsleven. Hij begon als manager bij Getronics. Het was zijn taak om vastgelopen projecten in de Telecom vlot te trekken. Hier leerde hij dat de relatie met klanten goud is. Dat als je klanten inzicht geeft in wat er speelt, en waarom dingen soms niet lopen zoals je beide zou willen, er wederzijds begrip ontstaat. Dat een probleem gezien moet worden als een gezamenlijk iets dat we samen gaan oplossen. Zijn aanpak wordt door anderen soms lomp genoemd. Rob staat bekend om zijn enorme directheid, die hij zo nu en dan heel bewust inzet om te komen waar hij wil. “Maar dat vind ik niet zo erg hoor. Sterker nog, mijn reputatie buit ik soms uit.”

De hoogte in

Na acht jaar als manager te hebben gewerkt, was het wederom tijd voor een nieuwe uitdaging. Maar niet voordat er aan de nodige zelfreflectie werd gedaan. Uit een assessment bleek namelijk dat Rob goeie commerciële kwaliteiten had, iets waar hij eigenlijk een enorme hekel aan had. “Dat zette de boel wel even op zijn kop. Ik nam ontslag bij Getronics en ging bij T2 IT detachering aan de slag.” Daar was Rob van plan om te leren hoe een ondernemer zijn zaakjes moet regelen. Zodat hij met deze kennis later zijn eigen onderneming zou kunnen starten. Voordat het zover was, werkte hij als accountmanager. Zijn uitgangspunten in deze functie waren eerlijkheid en oprechtheid. “Je verkoopt eerst jezelf, dan je bedrijf en daarna pas je product. Verkopen gebeurt op basis van vertrouwen, alleen dan kan er goed werk uit voortkomen. Maar bovenal: wees jezelf, wees authentiek.” Een aanpak die werkt. Rob klom op en werd directeur van het detacheringsbedrijf. Een jaar later nam hij de zaak over. Hij vroeg Marc Nagtegaal mee te doen. Die kende hij nog uit zijn tijd bij Getronics. Hij koos Marc als partner, juist omdat hij zo compleet anders is dan hij. “Marc luistert, ik praat. Marc wacht, ik doe. Hij is in alles mijn tegenpool. In het leger werken ze met buddy’s. De veiligheid van je buddy is belangrijker dan die van jezelf. Marc is mijn buddy. En je buddy, die kies je zorgvuldig uit.”

Durven te veranderen

Middenin het hoogtepunt van de kredietcrisis kochten Marc en Rob T2 IT detachering. Over de overname vertelt Rob: “Weet je, je koopt zo’n bedrijf. Dat is dus echt een enorme stap. Alleen merk je dat als je de volgende dag op kantoor komt, er geen moer veranderd is. Alles gaat gewoon door. Ook het uitbetalen van het personeel. Dat was de eerste keer wel slikken toen er geen geld op de rekening stond voor de salarissen van de medewerkers, maar toen we wel al een dikke lening op zak hadden. Maar de koop van T2 IT detachering was een juiste keuze.” Want het gaat goed met het bedrijf. “Onze kracht zit ‘m in het durven aanpassen van het bedrijf aan de huidige omstandigheden. Dat doen we elke twee jaar. Inmiddels zitten we in een omslag van het werken met een vaste club freelancers naar werken met mensen in loondienst. Als je wilt groeien met eigen mensen, moet je er voor zorgen dat je bedrijf voor hen interessant blijft. Daarom investeren we enorm in opleidingen, bieden we een fantastisch salaris en organiseren we belachelijke bedrijfsuitjes naar Abu Dhabi, Lapland of New York. Met het idee dat het leuk moet zijn om bij ons te werken.”

“Door veel vrijheid te geven, krijg je zelf ook veel vrijheid.”


Voortvarende vrijheid

Rob is niet bang om taken uit handen te geven. Hij bouwt onwijs op ‘zijn meiden’, zoals hij zijn medewerkers op kantoor noemt. Hij geeft ze veel verantwoordelijkheden én vrijheden. Hiermee creëert hij vrijheid voor zichzelf, met als resultaat een perfecte balans tussen werk en privé, voor zowel hem als zijn meiden. Het militaire verleden keert regelmatig terug op de werkvloer. Bijvoorbeeld in de vorm van een kreet. ‘Kom niet uitleggen dat je mis geschoten hebt’, is een populaire. Volgens Rob betekent het dat je alle middelen krijgt om raak te schieten. Je hebt alle tools in handen zodat het een keer moet lukken. Het geeft niet als je een keer mis schiet. Na de eerste poging opgeven, behoort echter niet tot de mogelijkheden (“Dat wil ik gewoon niet horen”), je hebt namelijk nog 99 kogels over. Een ander overblijfsel van toen is het belang van een goede voorbereiding. “In het leger leer je dat je bij een actie moet investeren in de voorbereiding én in de evaluatie, niet slechts in de uitvoering. Kom bij mij dus niet onvoorbereid een vergadering in of laat niet zien dat je niks geleerd hebt van fouten.” Niet voor niets is ‘Cut the Crab!’ de bedrijfsfilosofie van T2 IT detachering. Die past immers bij de persoon Rob. “Ik ben gruwelijk helder. Als ik het zo stel moet het verschrikkelijk zijn om met mij samen te werken! Maar ik kan niet anders. Ik zie alles. Waarnemen, weer zoiets wat je in het leger leert. Maar aan de andere kant: ik laat nooit iemand achter. Ik zorg goed voor mijn personeel. En blijkbaar werkt deze aanpak. Ik heb een fantastisch bedrijf, een fantastische compagnon en leuke collega’s. Ik ben oprecht een bevoorrecht mens, want privé mag ik ook absoluut niet klagen met fantastische kinderen, een geweldige partner, een mooi huis en een prachtige tuin inclusief een eigen mancave.”

Welkom in Rob's MANCAVE

Het interview van Rob vond plaats in zijn zelfgebouwde mancave. Hij heeft er 6 jaar over gedaan om toestemming van zijn vrouw te krijgen om zijn ultieme ontspanningsplek te bouwen en in te richten. “Voor mij is het een belangrijke plek, het deels zelf bouwen en volledig zelf inrichten is een fantastisch leuk proces geweest. Binnen 30 stappen ben ik weg van ‘thuis’ en is het heerlijk rustig, ik krijg nu soms de opmerking van mijn dochter…”Ga jij lekker in je hut zitten!


Dit artikel is onderdeel van Spredle Magazine - Najaar 2018Ieder half jaar geeft Spredle een prachtig magazine uit met inspirerende artikelen rondom ondernemerschap, business en marketing. Spredle Club leden ontvangen dit magazine kosteloos op de deurmat.

 Bekijk PDF ››   Bestel los magazine ››

Een los magazine kost €16,50 inclusief 21% BTW en verzendkosten binnen Nederland


« Terug