« Terug

Rickz Report #11 - Groeikansen: Meer klanten of meer omzet?

28 feb

4 groeikansen voor jouw bedrijf vanuit je bestaande netwerk.

KLIK en volg Spredle op 

Veel ondernemers willen groeien en dat is ook logisch natuurlijk. Je hebt een doel en een ambitie en je wilt de wereld veroveren. En stilstand is achteruitgang, dus groei is ook noodzakelijk. Noodzakelijk om vervolgens te innoveren, te ontwikkelen en nieuw trends en kansen te zien en deze te kunnen pakken. Vaak is dan de eerste gedachten: ‘Ik moet groeien, dus ik heb meer klanten nodig.” Is dat zo? Meer klanten is zeker niet de enige manier om te groeien. In deze Rickz Report presenteer ik je 4 groeikansen voor jouw bedrijf vanuit je bestaande netwerk:

1. Houd je bestaande klanten langer vast

Het werven van nieuwe klanten is erg kostbaar. Veel kostbaarder dan het behouden van bestaande klanten. Vanuit die wetenschap is het dus van belang (marketing)aandacht te geven aan je bestaande klanten. Wees attent en creatief. Want als je ervoor zorgt dat je klanten langer klant blijven, groeit jouw bedrijf automatisch.

2. Verkoop meer aan bestaande klanten

Een tweede groeikans is de groei van opdrachten of omzet bij bestaande klanten. Dus, zorg er niet alleen voor dat bestaande klanten blijven, maar bekijk ook goed of je niet meer - of grotere - opdrachten kunt halen uit je bestaande netwerk. Ook oud-klanten zijn nog steeds ‘warmer’ dan de nieuwe klant die nog niets van jouw bedrijf weet. Denk hierbij aan de uitbreiding van bijvoorbeeld service of - nog beter- servicecontracten, of het beter informeren van je bestaanden klanten over je totale aanbod. De reactie ‘Ow doen jullie dat ook?’ moet je zien te voorkomen bij je bestaande klanten.

3. Groei in rendement

Een derde punt punt is de groei van je rendement. Wees kritisch op de manier hoe je groeit en met welke producten of diensten. Zorg dat je duidelijk hebt op welke producten je het meest onderscheidend ben en waar je gezonde marges op kunt maken. Natuurlijk kun je gebruik maken van een mooi instapproduct, maar zorg dan dat je je klant daarna laat doorgroeien naar je ideale product of dienst. Jos Burgers, een veelgevraagd spreker op dit vlak, geeft daarin het advies: ‘Als ik ondernemers vraag: hoe gaat het? Krijg ik vaak als antwoord ‘druk’. Maar door klanten te laten groeien van klant naar ideale klant met het ideale product (of dienst) kan je antwoord in het vervolg zijn: Hoe gaat het? Rendement! Heb je het druk? Valt wel mee :)

4. Stimuleer mond-tot-mond-reclame

Natuurlijk is groei in het aantal en soort klanten ook belangrijk. Maar ook daarvoor geldt: Maak gebruik van je bestaande klant. Zorg dat je klanten fans van je worden, dat ze goed weten wie je bent en wat jou als bedrijf onderscheid, zodat ze ambassadeurs worden van je bedrijf en via mond-tot-mond reclame zorgen voor nieuwe orders. Offline en online.

Spredle gelooft dat met warme groei veel winst te behalen is voor ondernemers. Met Spredle stimuleren we de mond-tot-mondreclame online! Hierdoor leren jouw klanten je beter kennen, waardoor de kans groot is dat je veel meer uit je bestaande netwerk haalt. Dat is het eerste verdiend! Ook aan de slag met Spredle? Op www.spredle.com leggen wij uit hoe het werkt.

Tot Spredles!

 TIP  Abonneer je op ons Youtube-kanaal en wij trakteren je op een wekelijkse videosnack.

Labels
- TALK / Rickz Report

« Terug